Relația dintre Twitter și #haisamancamimpreuna

Spot-urile TV care folosesc twitter ca un alt mediu de comunicare au fost și vor fi destule. Prin State și Europa, a devenit mainstream promovatul unui cont de twitter sau a unui hashtag în scenariul unui spot TV.

La noi, abia ce a prins comunicarea unei pagini de facebook într-un spot TV. Și asta o văd foarte rar.

Dacă stau bine să mă gândesc, twitter-ul a devenit în România, cel puțin, o rețea socială în care îți faci intrarea, dar nu ai habar încotro să o apuci. De ce?

După părerea mea ar fi câteva motive. (Oricine poate să mă contrazică și să zică că nu-i așa dar să argumenteze).

1. Cineva care își face cont în acest moment își adaugă prietenii, oamenii pe care îi cunosc și încet, dar sigur au o bază de plecare. Apoi încep să îi adauge pe early adopters și pe influenceri. Și mulți pleacă cu ideea de reciprocitate și că acei oameni la rândul lor le vor da follow. În 95% din cazuri nu e așa, și de cele mai multe ori oamenii își lasă contul în paragină și nu comunică nimic.

Datorită ideii de reciprocitate întipărită în minte mulți fac greșeala asta. Aici se aduce vorba despre o mentalitate impregnată greșit.

2. Early Adopterii nu urmăresc oameni sau urmăresc foarte puțini. Problema se pune în felul următor: “Spune o poveste interesantă”. Nu te ofusca și plânge că nu te urmărește Manafu, Zoso, Petreanu sau Cabral. Învață și fură meserie și transmite mesajul într-un mod în care să-i atingă pe cei care contează. La un moment dat poate te vor urmării.

3. Dacă tot pornești o conversație nu porni un război. Învață să ai opinii și păreri proprii și ascultă-i și pe ceilalți. Dacă alții greșesc, demonstrează-le asta prin argumente. Nu te lamenta aiurea și nu trolla. (sigur, trolling-ul pe internet e un mod practic și fun de a lua ceva la mișto. E ok să faci și asta în măsura în care îți permite subiectul și bunul simț. Pe termen lung nu vei avea nimic de câștigat.)

4. Toată lumea se mușcă de fund cu toată lumea. Chestia asta o văd zilnic. Se întâmplă prea multe conflicte, certuri și pietre se cern. Vezi cazul #badau. Privesc din umbră subiectul și nu pricep de ce unii early adopteri se implică în conversația asta never ending și îi răspund în continuare unui om care nu înțelege motivele și argumentele logice care îi sunt date. Echivalentul îl văd fix în educație, ca atunci când îi explici unui om o lecție de o mie de ori și el nu o pricepe. Undeva există o problemă.

5. Twitter-ul în România a devenit o rețea socială de masă. Nu mai există: #motamot, #pevremeamea și alte hashtag-uri care ne făceau să stăm treji până dimineață să ne jucăm și să scriem în 140 de caractere ceea ce ne trecea prin minte. Am uitat să ne jucăm. Acum avem #masterchefro, #xfactorro, #romaniiautalent și zeci de hashtag-uri pentru fel de fel de emisiuni de masă, făcute special pentru consumatorul de TV. Ori, eu cred că utilizatorul român de Twitter nu trebuie comunice orice banalitate care se întâmplă într-o astfel de emisiune. Am înțeles că îți place o emisiune anume și că ai un favorit, și revin la ce ziceam mai sus că nu este nimic grav în a avea o părere despre un anumit subiect. Dar de aici până la isca diverse conversații în contradictoriu și discuții aprinse (eu îl votez pe X pentru că Y e nu știu cum; că Z nu merită nu știu ce) mi se par total puerile și irelevante pentru scop-ul rețelei.

6. Promovăm foarte rar conținut de calitate sau oameni care merită ceva. Dăm RT-uri și mention-uri din prietenie (în mare parte din timp) pentru unii și alții în loc să dăm click pe link-ul acela și să citim dacă persoana respectivă spune ceva mișto și demn de luat în calcul sau spune o aberație. Articolele bune pe care le citesc, le citesc ori la early adopterii din industrie (pentru că au standardele pe care și le-au setat din timp și scriu bine), ori la oamenii care nu-și câștigă existența din blog. (exemplu relevant pentru mine)

Da! #Twitterepemoarte în România și a fost nevoie de o campanie a unui brand pentru ca rețeaua socială să miște.

În primul rând, #haisamancamimpreuna e primul spot TV din România cu stream de twitter integrat. Idei similare am văzut în State, la Proactiv și Mercedes. Fie că a fost un stream live adăugat într-un TVC, fie că o mașină a fost programată să fie condusă prin tweet-uri.

Cine a făcut campania asta?

MRM Worlwide Romania. Au fost primii și au setat un standard. Standard pe care nu-l văd bătut de cineva în momentul acesta. E pentru un brand global (Coca-Cola), care recent a început să comunice în mod constant și local.

Ce îmi spune mie campania?

Mesajul mi se pare simplu. Invităi pe cei dragi la masă. Pentru că la fel cum am uitat să ne jucăm pe twitter, la fel ne-a ieșit din reflex să ne dăm întâlnire cu prietenii la masă, sau să ne strângem duminica în jurul mesei cu toată familia. În special cei care stăm pe twitter. Suntem atât de digitally driven încât am uitat cum era pe vremea când nici nu se punea problema de digital.

Și nu Coca-Cola îți invită prietenii/familia la masă. Și nici măcar nu e motivul pentru care se strâng toți la masă. Coca-Cola îți oferă motivul și mijlocul prin care tu să faci o invitație la masă.

De la începutul campaniei până acum am făcut 3 invitații la masă oamenilor dragi. Nu m-am folosit de twitter și de hashtag pentru a-i scoate la masă ci m-am folosit pentru a transmite un mesaj. Invitație pe care am transpus-o mai apoi într-un apel telefonic sau un sms.

Ce fel de campanie este?

Sincer să fiu, nu știu. Sau poate o să-mi dau seama la finalul campaniei. Poate e o campanie de awareness (deși nu cred că Coca-Cola ar mai avea nevoie de awareness în România). În mod sigur nu e o campanie de vânzări și de creștere a cotei de piață. De repoziționare nici atât. Întotdeauna Coca-Cola a fost sucul acela pe care îl bei cu familia, de sărbători, la ocazii speciale și la orice masă. Asta pentru că în orice casă te-ai duce vei găsi pe masă o sticlă de Coca-Cola.

Eu aș vrea să văd #haisamancamimpreuna, ca fiind o campanie de revitalizare a twitter-ului în România și de reîntregire a relațiilor cu prietenii și familia. Vreau ca #haisamancamimpreuna să fie o campanie despre oameni și nu despre brand. În principal.

twitter

6 years ago

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *