Ghid de manipulare cu un designer

Fie ca esti sales, account, PR (insereaza numele “pompos” al jobului aici) daca prin orice mijloace ai ales sa lucrezi cu un designer (web, print, art) exista anumiti pasi pe care trebuie sa-i respecti pentru a lucra eficient cu acesta. Articolul de aici e un bun inceput daca vrei sa impui si sa primesti respect din partea oamenilor. Daca nu, intoarce-te si reflecteaza asupra situatiei in care te afli. Mai devreme s-au mai tarziu iti va veni mintea in orificiul acela pe care il numesti creier.

Stim cu totii ca timpul meu la fel ca si al tau e la fel de pretios. Toti lucram cu deadline-uri, toti avem niste reguli pe care le respectam si dupa care ne ghidam, dar nu uita ca toti suntem oameni.

Nu uita ca modul de comunicare folosit e bidirectional si nu unidirectional, iar asta nu inseamna ca tu poti sta degeaba intr-un scaun asteptand sedinta de la pranz, iar apoi poti da ordine. Atunci cand tu esti clientul, iar eu sunt cel pe care l-ai angajat sa se ocupe de identitatea vizuala, incearca sa gasesti echilibrul perfect in comunicare si nu o da in bara ca nea’ Ion din “Afundata de jos”.  Incearca sa respecti mici indicatii si o sa ne mearga intotdeauna la fel de bine.

Cunoaste-ti furnizorul/compania

Mi se pare un lucru vital sa cunosti oamenii cu care lucrezi si background-ul lor in domeniu.  Daca vrei sa faci un proiect maret, rupeti macar 5 minute din timpul acela pretios de stat la birou si afla cateva chestii despre persoanele cu care lucrezi pentru a comunica intr-un mod eficient.

Invata sa dai un brief

Stabileste din timp daca oferi sau nu un brief designerului cu care lucrezi. Daca ii lasi mana libera sa decida fa in asa fel incat sa te asiguri ca a inteles scopul proiectului si lasa-l sa-l implementeze cum stie mai bine. In mod sigur nu-ti va livra ceva de proasta calitate.

In schimb, daca nu-i dai nici macar un hint care sa miroasa a  brief si nu-i lasi libertate de miscare, nu te trezi dupa cateva zile in care ti-a muncit din greu, ca nu-ti plac lucrurile de care s-a ocupat si ca vrei sa o ia de la capat (eventual cu putin ajutor din partea ta) pentru ca il faci sa-si piarda din timp, sa se intoarca de unde a plecat si o sa-i futi tot workflow-ul.

Nu-i da sute de mailuri cu schimbari minore

In schimb fa o lista cu anumite modificari si atasaza-o intr-un email. Nu-l stresa de fiecare data cand lipseste o diacritica sau cand un paragraf nu e aliniat cum trebuie. Proiectul nu e final inca, si aspecte ca lipsa diacriticelor sau asezarea in pagina pot sa mai astepte pana aproape de final.

Daca nu te-ai lamurit de ce, o sa intelegi cat mai repede si chiar daca nu intelegi tot va trebui sa intelegi cum stau lucrurile. Un designer (pentru print-uri, OOH-uri, afise full scale) lucreaza la o rezolutie maxima de 300 dpi, pe un format vectorial care ii aduce capacitatea unui fisier la peste 200-300 de MB si durata randarii si salvarii fisierului trece foarte usor de 5 minute, mai ales daca ai si alte modificari minore in program. Vezi, timp mort pierdut in care designer-ul nu se ocupa decat sa priveasca un ecran pe care scrie “General  Full Resolution Composite”. Altfel risti sa provoci frustrari si sa-ti iei cateva injuraturi bune (Si ca sa zic asa “Pisi” e vina ta!).

La telefon/email

Daca tu esti  persoana lui de contact, tu sa ramai. Nu-i forwarda numarul de telefon la Xulescu din nu stiu ce departament sau la Ygreculeasca de la alt departament pentru ca nu e centrala telefonica. Am zis mai sus, timpul tau e la fel de pretios la fel ca timpul pe care il are el la dispozitie.

Nu-l suna in ultimele zile sa-i spui ca afisul a iesit foarte prost, iar flyer-ul nu are dimensiunile cerute. Atata timp cat nu-i dai exact detaliile de care are nevoie, nu are cum sa ghiceasca ce vrei. Afla in prealabil dimensiunile, daca vrei ca totul sa mearga ca la carte.

Invata ce inseamna respectul

Furnizorul nu e sclavul asa ca ai grija cum si ce discuti cu el, invata ce este respectul mutual. Nu te apuca sa ridici tonul, nu incheia fiecare conversatie cu “te pup” si nu te trage de sireturi cu el pentru ca in mod clar designer-ul nu-ti este prieten momentan. Poate nici nu vrea sa-ti fie. In mod sigur daca vei face asta, asteapta-te sa ploua cu injuraturi de morti, mame, neamuri si organe din partea lui, nu pentru ca nu te-ar respecta ci pentru ca le meriti. Asta daca nu intalnesti un designer calm cu care sa lucrezi.

Asa ca draga mea PR, sales, account, sau orice altceva mai esti tu invata sa lucrezi eficient cu un designer, invatand doua lucruri de baza si care denota bunul simt (parerea mea): respectul mutual si aprecierea in mod eficient a timpului de care dispuneti.

*Acest post nu este un pamflet ci o relatare a realitatii din industrie.

PS: Pacat de jumatatea buna a industriei (am mult respect pentru voi) care e bagata in acelasi pahar cu anumite specimene care chiar nu isi merita locul in posturile pe care le ocupa.

11 years ago

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *