Grand Spoof 2011

A venit și perioada aceea. Nu, nu aia la care vă gândiți voi de obicei. E perioada aceea când oamenii din publicitate își iau o binemeritată vacanță în care își odihnesc mintea suprasolicitată de brief-uri și îi lasă pe aspiranții la un loc în publicitate (eternii juniori) să își facă de cap.

Și cum altfel, decât în cadrul festivalului de publicitate neconvențională AdFel jucându-se de-a creativii și spoofuind reclame pentru Grand Spoof. Lăsând la o parte atelierele Adfel și condițiile pentru a participa la ele, pe care le gasiți aici, o să vă vorbesc despre competiția de spoof-uri în sine și spoof-urile participante.

Grand Spoof este în sine o competiție de parodiat reclame, însă mai mult de 50 % din spoof-urile văzute nu par că se incadrează în termenul de parodie. Multe dintre spoof-uri  parcă încearcă prea mult să iasă în evidență încât uită prima regulă din orice domeniu: keep it simple and stupid. Smagda – parodie la reclamele cu Magda Catone de la Bonux respectă asta dar nu o să câștige pentru nu are sentimentul acela special care îl ai atunci când vezi un spoof la o reclama care o ții minte. Nu are acel impuls care să te facă să zici: “Uite mă, ăsta e un spoof tare.”

Apoi sunt spoof-urile din reclame deja spoofate de prea multe ori. Cum ar fi IECostin cu o shaorma. Serios? După atâtea spoof-uri la reclama de la Vodafone cu “ne-mprietenim și pe facebook” unde mai este hazul în a face mișto de o reclamă ca asta? Unde…

Puțin înaintea lor se clasează spoof-urile care încearcă să spună ceva dar se pierd în prea multe idei și iese un talmeș-balmeș. Sau spoof-urile care repetă obsesiv anumite cuvinte. Avem parodia la Rienergy, spoof-ul la American ROM/Radio 21, spot-ul la pate din care nu înțeleg nimic și spot-ul care spoofează campania minunată de la Pepsi.

Urmează spoof-urile care mi-au plăcut, au avut un subiect suficient de bun pe care să-l “rumege”, au fost filmate și editate bine dar nu au scânteia necesară pentru a câștiga. Sunt acolo, dar nu sunt menite să ia premiu. Aici intră Bacoplus (spoof dupa Old Spice Guy), Shaorma cu de toate (Joe Aero cu Gina Pistol) și Boxa lui Smailei. Sunt prea pretențios nu? Stați pe aproape că urmează spoof-urile care îmi plac.

Urmărind numai spoof-uri sau incercări de a face un spoof, mi-am făcut o idee cam cine ar putea câștiga. Acum nu abundă toate de cât de creative sunt dar mi-au plăcut, au un sentiment că oricât ai uita de ele tot îți rămân întipărite în minte și sunt bine executate.

Nu vă dau o ordine anume și nici nu zic că X sigur o să câștige dar cam astea m-au atras pe mine: Viclenium Bank, Spoof-ul la Johnny Walker, Riști să câștigi și spoof-ul la Actimel (Ovidiu îl vede câștigător).

Din păcate sunt dezamăgit de multe dintre execuții. Există și spoof-uri cu potențial dar execuția lasă de dorit. În mod sigur se mai putea lucra la ele (mai ales la cel cu ROM). În rest? Încă nu ne conturăm bine ideile și simt că lipsește ceva de acolo.  Îmi place să cred că avem potențialul necesar să facem lucruri frumoase. Doar trebuie să încercăm și să muncim.

Eu deja am votat spoof-urile pe care le-am văzut printre favorite. Șmecheria este că am mirosit puțin spam pe acolo în doar câteva ore de când s-a dat liber la vot și nu vreau să văd un alt concurs în care se cerșesc voturi sau se face spam. M-am săturat. Voi, nu?

10 years ago

8 Comments

  1. Ma asteptam la un asemenea text, ma bucur sa vad ca suntem de acord.

    N-as putea da un verdict clar pentru ca nici n-am reusit/dorit sa privesc toate spoof-urile inscrise. Foarte putine dintre ele mi s-au parut destepte sau macar amuzante. Altele m-au lasat nedumerita, fara sa le inteleg scopul, iar pe multe altele le-am oprit pur si simplu dupa primele 20 de secunde. La fel ca tine, mi-am pus de multe ori intrebarea “Ce cauta clipul asta aici?”.

    As da vina pentru lipsa mea de rabdare si de indulgenta si pe faptul ca am locuit in Franta o buna perioada de timp si-am revenit in tara abia acum patru luni. Deci sa spunem ca nu cunosc eu toate campaniile care s-au facut in ultimii doi ani si n-am stiut sa apreciez cu adevarat clipurile inscrise.

    Dar citesc textul tau si-mi dau seama ca nu sunt eu vinovata :).

    Propun sa ne inscriem si noi anul viitor, sa putem fi la randul nostru criticati. 😀

    1. Din ce văd tindem către niște lucruri pe care le facem “over and over again”. Grand Spoof-ul are nevoie de originalitate, simplitate și idei construite cu cap. Eventual putem lua fiecare spot în parte la analizat și mai apoi să-l spoofăm pe baza acelei analize. Cred în continuare că această competiție nu este una în care banii contează ci mai mult, contează nevoia de afirmare a oamenilor pasionați de publicitate care muncesc pentru a ajunge în advertising.

      Desigur că anul viitor o să mă înscriu. Chiar voiam să o fac anul acesta, dar timpul prea scurt alocat competiției și lipsa anumitor resurse m-au privat de un loc în această competiție.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *