Câteva campanii “Don’t text and drive”

De la un timp am văzut că sunt în vogă în advertising multe campanii de prevenire a accidentelor. Și asta m-a pus pe gânduri și am început să tot caut abordări creative în aceste campanii și să înțeleg și eu dacă toate aceste campanii au sau nu au efect în societate.

În mare parte, toate campaniile făcute pentru avertizarea șoferilor și pentru conștientizarea acestei probleme sunt expuse exclusiv în print. Mai precis în outdoor.

Brazilienii de la M&J, Fortaleza, au creat o serie de 3 printuri pentru Ford, cu mesajul: “Be conscious. Disconnect.”  Sunt 3 printuri care pornesc de la ideea că oamenii aflați la volan își verifică prea mult mailul, facebook-ul și twitter-ul și dacă nu ar face asta așa de des, mult mai puțini ar muri sau ar fi victimele unor accidente rutiere. Nu sunt cele mai spectaculoase printuri dar arată bine și mesajul iese clar în evidență.

O altă campanie interesantă este cea făcută de branch-ul Ogilvy din Sao Paolo, pentru Claro și se numește simplu “Letters”, mesajul fiind “One letter is all it takes. Don’t text and drive.” Execuțiile le găsiți aici (1,2,3) și în afară de print-ul 3 nu prea am fost impresionat. Campania este și pe shortlist-ul de OOH de la Clio Awards.

Următoarea campanie vine, surprinzător tot pe filiera sud-americană, de la branch-ul TBWA din Buenos Aires, clientul fiind Nissan. Dintre toate printuri descrise mai sus, cel făcut pentru Nissan mi s-a părut cel mai mișto. Referința o găsiți aici.

În acest joc au intrat și cei de la Grey, cu branch-ul din Tel Aviv.  Campania se numește  sugestiv “Don’t text and drive” și dintre toate mi se pare cea mai banală. Copy sec și cam lung, vizual prea simplu și ineficient după părerea mea. Vizualurile le puteți vedea aici.

Din link în link am dat de o campanie, de undeva din Ecuador, făcută de Publicis, tot pentru outdoor cu mesajul “Dacă ești la volan nu trimite mesaje”. Nu e un poster genial dar e unul din posterele care pur și simplu îți strigă prin modul în care este făcut să nu mai trimiți mesaje atunci când ești la volan. Mi se pare că ai arăta unui om realitatea cruntă a ceea ce se întâmplă în cazul unui accident e cel mai eficient mod de a-l determina să nu mai vorbească la telefon sau să trimită mesaje în trafic. OOH-ul îl găsiți aici.

Totuși nu mă așteptam ca țările din America de Sud să aibă o rată atât de mare în ceea ce privește accidentele rutiere, dar se pare că mă înșel. Asta pentru că Leo Burnett Tailor Made, branch-ul din Brazilia al agenției a dat drumul în 2011 la o serie de OOH-uri pentru clientul Fiat, tot cu mesajul “DNT TXT AND DRV” și 6 execuții faine cu câteva citate din clasici (1,2,3,4,5,6). E una din campaniile care per total (mesaj+idee vizuală) mi-au plăcut foarte mult.

Din seria “românii au campanii faine”, Publicis Group a făcut două campanii de genul “Don’t text and drive”, pentru Poliția Capitalei, una de prin 2010 (dacă nu mă înșel), cu două execuții (1,2) foarte faine, care pe mine m-au șocat prima dată când le-am văzut expuse la metrou, dar chiar sunt niște print-uri bine executate.

A doua campanie, este aproape scoasă din cuptor, fiind lansată acum 2-3 săptămâni maxim. O idee simplă, vizual relativ simplu dar cu un mesaj eficient. Și copy foarte funny. Print-urile le găsiți aici.

Totuși, mare întrebare pe care o pun eu, este dacă toate aceste campanii sunt eficiente sau nu? Schimbă ele percepția consumatorului de telefonie mobilă și îl fac să nu mai tasteze în timpul șofatului? Sau sunt la fel ca acele mesaje de pe pachetele de țigări pe care nu le bagă nici un fumător în seamă și continuă să se intoxice?

Eu unul zic că pe mine toate mesajele astea, dacă aș avea carnet și aș avea mania textingului în timpul în care aș șofa, m-ar face mai atent și mai responsabil cu ceea ce se întâmplă pe lângă mine. Nu e numai viața șoferului în joc e și viața oamenilor care sunt cu tine în mașină sau viața pietonilor.

În România știm cu toții câți șoferi inconștienți sunt pe străzi. Mă întreb dacă la noi toate aceste campanii sunt un factor motivant pentru unii. Teoretic aș vrea să cred că e adevărat. Practic, nu prea am cum să cred asta.

Voi ce credeți? Sunt aceste campanii de prevenire eficiente sau sunt doar campanii care fac buzz și apoi nici un șofer nu le bagă în seamă?

 

 

10 years ago

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *